Ruch slow fashion powstał w opozycji do mody „szybkiej”. Głównymi zasadami są świadoma konsumpcja, dbałość o środowisko i uczciwe warunki pracy.

Czym wyróżniają się ubrania slow fashion?

W ciągu ostatnich lat wielkość produkcji odzieży wzrosła o kilkaset procent. O ile w XX wieku domy mody wypuszczały tylko kolekcje zimowe i letnie, obecnie światowe marki aktualizują swój asortyment co najmniej sześć razy w roku. Jest to tak zwana „szybka moda”.

Zazwyczaj ubrania typu fast fashion są niskiej jakości, nie wytrzymują dużej liczby prań ani długotrwałego noszenia. Nowo zakupiona sukienka wkrótce ląduje na wysypisku śmieci. Problem w tym, że nie wszyscy rozumieją, jakie szkody wyrządza to środowisku.

Weźmy na przykład bawełnę. Materiał ten jest często stosowany w produkcji odzieży, kochany jest za swoją naturalność. Jednak uprawa bawełny wymaga ogromnych ilości pestycydów. Poza tym do wyprodukowania zaledwie kilograma bawełny potrzeba tysięcy litrów wody. Do produkcji tworzyw sztucznych potrzebny jest węgiel, ropa naftowa i duże ilości energii elektrycznej. Odzież syntetyczna wyrzucona do śmieci rozkłada się przez setki lat.

Ubrania slow fashion są całkowitym przeciwieństwem szybkiej mody. Wybierając poszczególne elementy garderoby, zadaj sobie pytanie, jak bardzo potrzebuję tej rzeczy? Czy wytrzyma długo i czy za rok nie wyląduje na wysypisku śmieci? Czy będę go często nosić i czy będzie pasował do innych elementów mojej garderoby? Pomyśl o tym, jak i w jakich warunkach te ubrania zostały wyprodukowane. Wspieraj lokalnych producentów, niezależnych projektantów, małe marki z historią. Ubrania slow fashion to nie podążanie za trendami, ale szukanie i tworzenie swojego własnego, niepowtarzalnego stylu. Traktuj rzeczy ostrożnie, naprawiaj drobne uszkodzenia, przedłużaj ich żywotność, aby nie trafiły na wysypiska śmieci.

Czym się kierują etyczne marki odzieżowe?

Slow fashion stała się logicznym krokiem w ewolucji konsumpcji. Polega ona na spowolnieniu tempa zużycia ubrań i rzeczy oraz na daniu pierwszeństwa jakości, a nie ilości. Początkowo ruch był dość radykalny i zakładał bojkot odzieży produkowanej masowo, nawołując do korzystania z rzeczy wykonanych ręcznie. Z biegiem czasu termin ten zyskał jednak wyraźniejszy zarys i rozszerzył swoją koncepcję. I tak dziś etyczne marki odzieżowe kierują się następującymi zasadami:

  • Racjonalizm - rozsądna konsumpcja i właściwe kształtowanie garderoby.
  • Jakość (materiał, wzory, wzory, wykonanie produktu).
  • Funkcjonalność. Etyczne marki odzieżowe tworzą kolekcje z podstawowych rzeczy, które ze sobą współgrają.
  • Zrównoważony rozwój – produkowanie odzieży wykonanej z materiałów zrównoważonych, wyprodukowanych etycznie lub pochodzących z recyklingu;

Pokaz mody

Najbardziej znane polskie marki slow fashion

Jedną z najbardziej znanych polskich marek jest „element”. Założona w 2015 roku warszawska marka w swoim manifeście mówi o ponadczasowości. Proste, delikatne, kobiece kolekcje powstają w małych seriach, ich cechą charakterystyczną jest uniwersalność. Podobnie jak inne znane polskie marki slow fashion, także Element stawia na ubrania, które nadają się zarówno na wieczorne przyjęcie, jak i do codziennego użytku. Cechą wyróżniającą firmę jest przejrzystość w kwestii kosztów produkcji: do każdego produktu w sklepie internetowym dołączony jest diagram, który dokładnie pokazuje, jak kształtuje się cena. Co najmniej 1% kosztów to darowizna na rzecz organizacji publicznych.

Inne znane polskie marki slow fashion to wrocławska marka PULPA czy GAU. Ta ostatnia, to jedna z pierwszych polskich marek mody etycznej. Powstała w 2013 roku w Gdyni. Założyciele firmy jako swoje wartości wymieniają przejrzystość kosztów produkcji, minimalizację odpadów, dbałość o kontrolę produkcji w lokalnych warsztatach oraz jakość wykorzystywanych tkanin (wyłącznie certyfikowana bawełna organiczna wyprodukowana w Polsce). Swoją filozofię firma opisuje jako „ponadczasową prostotę skandynawskiego minimalizmu z dodatkiem paryskiej frywolności”. GAU to przede wszystkim proste T-shirty i luźne bluzki, a także proste spodnie i sukienki. Wszystkie ubrania są zaprojektowane w pastelowych kolorach.

Etyczne marki odzieżowe męskie – przegląd firm

Dziś na całym świecie powstają etyczne marki odzieżowe męskie, które powielają ten sposób myślenia o modzie. Odzież to dla nich coś, co nie jest zależne od zmieniających się trendów i wykracza poza czas. To ubrania, które pozwalają stworzyć wysokiej jakości garderobę kapsułową, odpowiednią na każdą okazję. Dlatego etyczne marki odzieżowe męskie stawiają na odzież uniwersalną, wygodną, w którą opłaca się inwestować. To takie marki jak Barbour, Aigle, Woolrich, Edwin, Clae, Fracap, Stetson, Red Wing, Filson, Baracuta, Grenson, Fortela.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz